Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2017

Δυο λόγια περί "white-guilt"

"Οι λευκοί καταπιεστές", οι λευκοί που "καταπίεζαν τους μαύρους", "οι λευκοί που έχτισαν το πλούτο τους με πτώματα μαύρων"... Πόσα τέτοια βαθυστόχαστα ακούμε σε σχετικές συζητήσεις; Αντί να αισθανόμαστε τύψεις "ως λευκοί", μπορούμε να εξετάσουμε τα ζητήματα τοιαύτα από πραγματιστική σκοπιά. Το George's spot σας παρέχει μια ανεπτυγμένη αντεπιχειρηματολογία ατσάλινου ορθολογισμού, και μάλιστα τεσσάρων (4) επιπέδων.

Απολαύστε υπεύθυνα.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


1. Ο κοινός παρονομαστής των καταπιεστών των μαύρων ΔΕΝ ήταν το λευκό χρώμα δέρματος. Οι Άραβες επιδίδονταν εκτενώς στο δουλεμπόριο πολύ πριν πατήσουν οι λευκοί στην Αφρική οργανωμένα, και μερικοί από τους χειρότερους δουλεμπόρους ήταν Αραβικής ή και Αφρικανικής καταγωγής (π.χ. Tippu Tip). Συν τοις άλλοις, πολλοί εκ των Αφρικανών -ιδίως ισχυροί- συμμετείχαν ενεργά στο δουλεμπόριο άλλων μαύρων και βοηθούσαν τους Ευρωπαίους ή Άραβες δουλεμπόρους από συμφέρον. Αν κάποιος αναζητά έναν κοινό παρονομαστή στους καταπιεστές, αυτός δεν είναι στο χρώμα του δέρματος, παρά στην οικονομική κατάσταση: δεν ήταν "λευκοί" καταπιεστές -υπήρχαν και Άραβες και μαύροι τέτοιοι-, αλλά μάλλον "πλούσιοι" καταπιεστές. Ιδού ο κοινός παρονομαστής.

2. Τα πραγματικά αίτια των "εκπολιτιστικών" επιδρομών ήταν οικονομικά, και όχι φυλετιστικά. Οι φυλετικές θεωρίες περί ανωτερότητας των λευκών από τους μαύρους χρησιμοποιήθηκαν μόνο προσχηματικά, και με τον σκοπό της δικαιολόγησης των σφαγών και της καταπίεσης, ενώ ήταν τέτοιες που να κάνουν και τον ασημαντότερο ουραγό στρατιώτη των λευκών να αισθάνεται ανώτερος, να σκοτώνει και να βιάζει χωρίς τύψεις, ή και να νομίζει ότι το κάνει για κάποιον "ιερό" σκοπό (π.χ. εκχριστιανισμός/εκπολιτισμός των μαύρων). Όμως το πραγματικό αίτιο ήταν το οικονομικό συμφέρον. Υπήρχαν πολλά μέρη της γης κατοικούντο από "φυλετικά κατώτερους", αλλά δεν είχαν ποτέ δουλεμπόριο, ούτε εργάτες-σκλάβους σε χρυσωρυχεία: πολύ απλά δεν είχαν τον πλούτο της Αφρικής. Ως εκ τούτου, το να κατηγορεί κάποιος για τα όσα έγιναν τον ρατσισμό αντί του άκρατου καπιταλισμού είναι, βασικά, άτοπο.

3. Οι φτωχοί λευκοί της Ευρώπης συχνά καταπιέζονταν εξίσου με τους μαύρους. Αν δεν γίνονταν μαζικές σφαγές σε βάρος τους, αυτό οφειλόταν στο ότι δεν υπήρχαν φυλετικές θεωρίες να τις δικαιολογήσουν, μήτε και περιορισμένη ύπαρξη κινδύνων όπως στην Αφρική: ο Λεοπόλδος του Βελγίου, έχοντας την έδρα του στο Βέλγιο, δεν θα ρίσκαρε μια μαζική εξέγερση των πλησίον ευρισκομένων υπηκόων του επιτρέποντας στη μπατσαρία της εποχής να τους πυροβολάει αν δεν δούλευαν καλά. Η Αφρική από την άλλη ήταν μακρινή, και τυχόν μαζική εξέγερση δεν ενείχε τον κίνδυνο του να καεί το παλάτι του. Η καταπίεση των ανήμπορων όμως, καλά κρατούσε και στην Ευρώπη.

4. Για να αποδώσεις την ευθύνη σε μια πληθυσμιακή ομάδα, οφείλεις πρώτα να αποδείξεις την ευθύνη όλων ή σημαντικού μέρους των μελών της. Κάποιος που αποδίδει συλλογικές ευθύνες στους λευκούς για τα όσα τράβηξαν οι μαύροι πρέπει να αποδείξει ότι ευθύνονταν περισσότεροι από ένα ασήμαντο κλάσμα των λευκών για τα όσα έγιναν. Ο μέσος, τυπικός λευκός της εποχής, όχι μόνο δεν έπαιρνε μέρος, αλλά αγνοούσε τα όσα συνέβαιναν στην Αφρική. Για να μην υπεισέλθουμε στο ζήτημα του ότι ακόμα και αν δεν είναι έτσι, τότε ο σημερινός λευκός δεν έχει καμία υποχρέωση να απολογηθεί για τα όσα έκαναν οι παππούδες του... Είναι σαν να έχεις έναν παππού ληστή και να σου ζητάει κάποιος να απολογηθείς για πράγματα που έγιναν πριν καν υπάρξεις, σαν να τα έκανες εσύ. Συλλογική απόδοση ευθυνών στους λευκούς είναι εξίσου ρατσιστική με την αντίστοιχη στους μαύρους επειδή τινες εξ'αυτών ρέπουν προς την εγκληματικότητα. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου